
EPSI Ratingin vuosittain toteuttama energiayhtiöiden sähkönmyynnin, sähkönsiirron ja kaukolämmön asiakastyytyväisyystutkimus 2024 toi Nurmijärven Sähkölle hyvät tulokset.
– Tutkimuksen mukaan olemme kyenneet vastaamaan asiakkaidemme odotuksiin laadukkaalla palvelulla ja kattavalla asiakaskokemuksella. Imagomme koettiin vahvaksi, kertoo Nurmijärven Sähkön toimitusjohtaja Lauri Laine.
Kaukolämmön yksityisasiakkailta huipputulokset
Kaukolämpötutkimuksen tulokset kertovat, että suomalaiset ovat keskimäärin tyytyväisiä kaukolämpöyhtiöihin. Tyytyväisyys on myös noussut varsin selvästi muutaman vuoden takaisista tuloksista. Asiakkaat arvostavat kaukolämmön toimitusvarmuutta ja huoltovapaata mukavuutta, mutta pitävät tärkeänä myös asiakaslähtöisyyden kehittämistä.

Tutkimus paljastaa, että useat energiayhtiöt ovat onnistuneet saavuttamaan korkean tason asiakastyytyväisyydessä. Kärkeen nousi Nurmijärven Sähkö ja toiseksi Tampereen Energia. Sekä yksityis- että yritysasiakkaiden yhteenlasketussa asiakastyytyväisyydessä Nurmijärven Sähkön ja Tampereen Energian edelle meni Vantaan Energia.
Sähkönmyynti toimialan keskiarvoa
Yksityisasiakkaiden tyytyväisyys sähkönmyyntiyhtiöitä kohtaan on noussut vuoden takaisesta, myös Nurmijärven Sähkön osalta. Kehitys korostaa sähkönmyynnin merkitystä jokapäiväisessä elämässä: tärkeää on tarjota kilpailukykyisiä palveluja, jotka vastaavat asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Kuluttajat odottavat sähköyhtiöiltä yhä enemmän vastuullisuutta ja moderneja ratkaisuja, jotka tekevät sähköpalveluista entistä helppokäyttöisempiä ja läpinäkyvämpiä.
Sähkönmyynnin osalta Nurmijärven Sähkö sijoittuu lähelle toimialan keskiarvoa. Erityisesti asiakasuskollisuus, asiakaspalvelun laatu ja vaivattomuus nousevat alan keskiarvoa paremmiksi. Kriittisiä arvioita annettiin sähkösopimuksen sopivuudesta ja kilpailukyvystä.
Sähköverkko kärkikolmikkoon
Sähkönsiirron osalta asiakkaiden odotukset eivät kohdistu pelkästään sähkön toimitusvarmuuteen, vaan myös ajantasaiseen ja ennakoivaan viestintään keskeytyksistä. Kuluttajien asiakastyytyväisyyden kärjessä 2024 olivat hyvin pienin eroin Kuopion Energia Sähköverkko, Vantaan Energia Sähköverkot ja Nurmijärven Sähköverkko.
Nurmijärven Sähköverkon asiakastyytyväisyys on selvästi alan keskiarvoa korkeampi. Kaikki tutkimuksessa menestyneet yhtiöt ovat myös parantaneet pisteitään edellisvuodesta, mikä kertoo niiden jatkuvasta kehitystyöstä asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Tausta
EPSI Data Collection Services haastatteli asiakastyytyväisyystutkimukseen syksyn 2024 aikana yhteensä yli 12 000 Suomessa asuvaa henkilöä ja yritystä, jotka ovat asiakassuhteessa Suomessa toimivaan energiayhtiöön.
Artikkeli julkaistiin ensimmäisen kerran Nurmijärven Sähkön asiakaslehdessä 2/24. Voit lukea koko lehden täällä.