Laskutustavan valinta
Meillä on käytössä seuraavat laskutustavat:
- Henkilöasiakkaille: e-lasku, Kivra, suoramaksu, paperilasku
- Yritysasiakkaille: verkkolasku, paperilasku
Suosimme sähköisiä laskutustapoja ekologisuuden, toimitusnopeuden ja -varmuuden vuoksi. Alla lyhyt kuvaus laskutustapavaihtoehdoista:
- e-lasku
- Vaatii sähköisen e-laskuvaltuutuksen oman pankkisi kanssa. Valtuutuksen voi tehdä verkkopankissa.
- Saat laskun nopeasti toimitettuna sähköisenä versiona omaan verkkopankkiisi.
- Kivra
- Vaatii rekisteröitymisen Kivrassa. Palvelua voi käyttää omalta tietokoneelta tai lataamalla sovelluksen sovelluskaupasta.
- Saat laskun nopeasti toimitettuna sähköisenä versiona digipostilaatikko Kivraan. Mahdollisuus saada maksuton viesti Kivraan saapuneesta laskusta sähköpostiisi.
- Kun otat Kivran käyttöön, lähetämme sinulle jatkossa myös sopimusvahvistukset sähköisesti Kivraan.
- Suoramaksu
- Vaatii suoramaksuvaltuutuksen oman pankkisi kanssa.
- Saat laskun kotiisi paperisena versiona ja lisäksi lasku veloitetaan tililtäsi automaattisesti eräpäivänä.
- Paperilasku
- Saat laskun kotiisi paperisena versiona. Postijakelun mahdolliset viiveet pidentävät laskun toimitusaikaa.
- Lasku pitää maksaa manuaalisesti laskun tiedot syöttäen.
- Yrityksen verkkolasku
- Vaatii verkkolaskujen käyttöönoton laskuja vastaanottavassa yrityksessä. Voit ilmoittaa sähköisen verkkolaskutusosoitteen asiakaspalveluumme.
- Saat laskun nopeasti toimitettuna sähköisenä versiona omaan verkkolaskujärjestelmääsi.
Laskutusjaksot
Lähetämme asiakkaillemme sähkö- ja lämpölaskuja joko kuukauden, kahden kuukauden tai kolmen kuukauden välein. Pörssisähkötuotteiden laskutus tapahtuu kuukausittain. Joitakin erikoistuotteita kuten sähköliittymän ylläpidon laskutamme kerran vuodessa.
Arviota vai todellista kulutusta?
Laskutamme sinua todellisen kulutuksesi mukaan. Vanhantyyppinen arviolaskutus, joka tasattiin kerran vuodessa, loppui, kun siirryttiin etäluettaviin mittareihin. Joskus saattaa kuitenkin olla tilanteita, jolloin kuukauden yksittäisiä tunteja tai päiviä on jouduttu laskutusvaiheessa arvioimaan. Kun näihin puuttuviin tietoihin saadaan oikea kulutustieto, niin se laskutetaan automaattisesti korjauslaskutusriveinä asiakkaan laskulla.
Laskujen eräpäivät
Laskut erääntyvät noin 21.-27. päivä. Kiinteää eräpäivää emme valitettavasti järjestelmäteknisistä syistä voi luvata. Mikäli haluat siirtää yksittäisen laskun eräpäivää, voit olla yhteydessä puhelimitse laskutusasioitamme hoitavan Ropon palvelupuhelimeen, (09) 4246 1375, tai tehdä siirron itse MyRopo-palvelussa. Palveluun kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen.
Laskujen maksutilanne
Löydät laskujen maksutilanteen Online-palvelustamme Status-sarakkeesta. Laskulla voi olla kolmenlaista statusta eli
Avoin = laskulla on avointa saatavaa eli pääoma on kokonaan tai osittain maksamatta
Maksettu = laskun pääoma on maksettu
Valmis = lasku on käsitelty loppuun, esimerkiksi pientuotannon hyvityslasku onsiirretty asiakkaalle palautukseen
Laskujen alla on myös vihreä nappi, jossa on teksti ”Siirry MyRopo-palveluun”. Tätä painamalla pääset MyRopo-sivustolle maksamaan avoimet laskusi. Palveluun kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen.
Laskukopiot
Jos tarvitset erikseen laskukopion sähkölaskustasi, saat sen PDF-muodossa Online-palvelustamme. Online-palvelumme vaatii rekisteröitymisen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Kaikki avoimet laskusi löydät myös MyRopo-palvelusta.
Sähköisesti toimitetut laskut löydät sähköisistä arkistoista. E-laskuina verkkopankkiin toimitetut laskut säilyvät PDF-muotoisina verkkopankissa pankin määrittelemän säilytysajan. Tässä on pankkikohtaisia eroja. Digipostilaatikko Kivraan toimitetut laskut säilyvät siellä, kunnes poistat laskut tai koko Kivran käytöstäsi.
Kaipaatko apua sähkölaskun lukemiseen?
Tutustu sähkölaskun lukuohjeeseemme ja ota käyttöösi laskutuksen sähköiset muistutukset.
Tekstiviestimuistutukset erääntyneistä laskuista
Mikäli laskusi on jostain syystä jäänyt maksamatta, niin muistutamme erääntyneistä laskuista henkilöasiakkaitamme tekstiviestillä ennen kuin lasku on ehtinyt lähteä perintään. Viesti lähetetään asiakastiedoissasi olevaan puhelinnumeroon.
Viesti on seuraavanlainen:
”Hei! Sähkölaskusi 123456789 on erääntynyt xx.xx.xxxx. Laskun löydät Online-palvelusta. Maksamalla heti vältyt mahdollisilta lisäkuluilta. T: Nurmijärven Sähkö”
MyRopo palvelee 24/7
Avoimien laskujen tilanteen kuluineen näet kätevimmin suoraan MyRopo-palvelusta osoitteesta www.myropo.fi. Palveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Digipostilaatikko Kivra
Lataa ja rekisteröidy Kivraan, niin saat laskusi sähköisesti! Kivralla laskujen vastaanottaminen, maksaminen ja arkistointi sujuu helposti joko mobiilisti tai tietokoneeltasi. Lataa ilmainen Kivra-sovellus tai rekisteröidy verkossa osoitteessa kivra.fi.